keskiviikko 26. kesäkuuta 2019

LEIKKEJÄ USKONTOTUNNEILLE

Ihmetuoli
Heijastetaan luokan valkokankaalle kuva oppikirjasta. Yksi oppilas istahtaa ihmetuoliin ja esittää
jotain kirjan kuvan yksityiskohtaa (esim. henkilö, eläin, esine). Muut arvaavat mistä tai kenestä on kyse.
Mikäli arvaaminen on haastavaa, annetaan vihjeitä (esim. hän on surullinen, tällä henkilöllä on
sädekehä, se näkyy tornin katolla).


Missä olen hyvä, missä olet hyvä?
Oppilas miettii hetken mielessään, mitä jo osaa (esim. laulaa, tanssia, pelata, leikkiä, olla kohtelias…) ja
kirjoittaa sen pienelle lapulle. Ope kerää laput ja lukee ne ääneen satunnaisessa järjestyksessä aloittaen:
“Meidän luokassa osataan seuraavia taitoja…” Taidot esitellään nimettöminä.

Jokainen oppilas saa paperin, jonka yläreunaan kirjoittaa nimensä. Paperi laitetaan omalle koulupöydälle.
Oppilaat lähtevät kiertämään luokassa kirjoittaen lappuihin asioita, mitä lappuun kirjattu luokkakaveri osaa t
ai missä hän on hyvä. Tavoite on kirjoittaa osaamisjuttuja mahdollisimman monen luokkakaverin lappuun,
jotta laput suorastaan pursuavat osaamista. Myös ope kiertää luokassa ja kirjoittaa lappuihin.


Oppilaat lukevat omat lappunsa itsekseen. Keskustellaan lopuksi, mitä ajatuksia lappuihin kirjoitetut asiat
synnyttivät.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti